De verzending en ontvangst van champagnes valt onder de Alcoholwet. Zie ook dit blogartikel over de wijzigingen daarin sinds 2021. Hieronder lees je het nodige over het laten bezorgen en ontvangen van champagne op particuliere adressen.
BELANGRIJK: Laat je je bestelling op een ander adres dan dat van jezelf bezorgen én betreft het een woonhuis? Lees dan hier over de procedure en de aanvullende voorwaarden. Geef het mailadres van de ontvanger door in het veld waar je de persoonlijke boodschap kunt schrijven voor op het kaartje. Het laten bezorgen van een pakketje met alcoholische inhoud op een adres waarbij de ontvanger niet zelf de bestelling heeft geplaatst en van niets weet kan soms echt een uitdaging zijn. Daarom vragen we met klem om de additionele voorwaarden in acht te nemen zodat we deze service zonder aanvullende kosten kunnen blijven verlenen.
LEVERTIJD: Wanneer een product op voorraad is kunnen we het direct verzendklaar maken. DPD haalt dagelijks de pakketjes op, dus het gaat nog dezelfde werkdag - of de volgende werkdag als ze al langs zijn geweest - de deur uit. DPD bezorgt vervolgens in bijna 99% van de gevallen de eerstvolgende werkdag. Rondom perioden als Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerstmis, Oudjaar/Nieuwjaar is het extra druk bij de pakketdiensten en andere logistiek dienstverleners. Wanneer we groot transport inzetten, bij grote volumes, is de huidige doorlooptijd 2 werkdagen. Ook bij extreme weersomstandigheden kunnen chauffeurs worden vertraagd. Bouw daarom in drukke perioden extra speling in. In het algemeen geldt: Bestel ruim tevoren wanneer je een deadline hebt. Onder bepaalde omstandigheden (lees de voorwaarden) kun je kiezen voor een DPD Express Guarantee levering (klik hier).
Ons distributiegebied is Nederland. Dat betekent dat we alleen verzenden naar Nederlandse adressen en geen champagne exporteren.
Onderwerpen op deze pagina
- Verzendkosten / bezorgkosten zijn een vaste bijdrage in de kosten van verpakking en verzending. De werkelijke kosten voor het verzenden van zware breekbare flessen, met leeftijdscontrole, zijn een stuk hoger.
- Levertijden
- Pakketjes ontvangen: Burenlevering en neerzettoestemming is niet mogelijk omdat het niet langer wettelijk is toegestaan (zie Alcoholwet die in 2021 strenger is geworden).
- Flexibele levering en bezorgtijdvenster Kies via het DPD Predictbericht zelf je afleverdag. Je krijgt een tijdvak van één uur waarbinnen de bezorger plant om bij je te zijn.
- Levering op een ander adres dan het factuuradres Controleer de adresgegevens en zorg dat wij het mailadres van de ontvanger hebben om een succesvolle bezorging te bespoedigen.
- Je pakketje ophalen bij een DPD Parcelshop? Tijdelijk niet mogelijk. Vanwege de nieuwe alcoholwet moet eerst e.e.a. worden aangepast bij de parcelshops om de juiste scan mogelijk te maken. DPD heeft dit op de agenda staan, maar er is geen datum bekend.
- Levertijden grote orders
- Leveringen onder rembours
- Retourneren
- Onze logistieke partners
Verzendkosten / bezorgkosten
- De champagnes, koelers en/of glazen worden goed ingepakt en 'breukvrij' verzonden in speciaal hiervoor bestemde dozen.
- Alle bestellingen worden verzekerd verzonden. Dat is normaal want het risico ligt bij de verzender. Mocht er sprake zijn van vermissing of breuk dan vragen je wel om je medewerking en dit direct te melden met foto's in geval van breuk.
- Help mislukte afleveringen te voorkomen: Op de ochtend van de afleverdag ontvang je, i.g.v. reguliere zendingen, een tijdvakopgaaf tot op 1 uur nauwkeurig waarbinnen je de bezorger kunt verwachten. Met dat 'Predict' bericht kun je zelf een andere afleverdag instellen mocht het tijdvak niet uitkomen. Op deze manier zouden mislukte afleveringen niet meer moeten voorkomen.
- DPD retourkosten bedragen € 9,50 incl btw en deze worden doorberekend wanneer pakketjes buiten onze schuld en buiten de schuld van DPD retour komen na meerdere mislukte afleverpogingen of wanneer een pakketje wordt geweigerd aan de deur. De retourkosten staan los van nieuw te maken verpakking- en verzendkosten.
- Laat je je bestelling bij iemand anders bezorgen? Help ons en DPD om dat te realiseren. Twee bezorgpogingen zijn inbegrepen en we willen onbedoelde retouren graag voorkomen. Geef in elk geval in de laatste stap van de checkout ook het mailadres van de ontvanger door zodat deze controle krijgt over de afleverdag en inzage in het tijdvak waarbinnen een bezorger voor de deur staat die om legitimatie vraagt voor een onverwacht pakketje. Deze verzendmethode kent een opslag van 2,50 euro.
- We monitoren elke aflevering en nemen zonodig actie door contact op te nemen met DPD. We adviseren je om zelf ook de track & trace te monitoren via de code die je hiervoor ontvangt. DPD bezorgt in bijna 99% de eerstvolgende werkdag na verzending. Een enkele keer doen ze er dus wat langer over.
- Je ontvangt een bericht met track & trace code wanneer we verzenden. DPD haalt dagelijks de pakketjes, tijdens reguliere werktijd, op maar het tijdstip waarop varieert.
- Tegen bijbetaling is verzending als DPD Express Guarantee pakket mogelijk voor levering op bedrijfsadressen. Lees hiervoor eerst over de voorwaarden en beperkingen op deze pagina.
Uitzondering op het vaste verzendtarief
Spoedorders worden tegen een toeslag de volgende werkdag voor een bepaald tijdstip afgeleverd (12 uur of 18 uur). DPD behandelt deze pakketjes dan met voorrang. Neem telefonisch contact op wanneer je een spoedorder wilt plaatsen. De extra voorwaarden en kosten vind je hier. Heb je een deadline dan kun je deze mogelijkheid overwegen voor extra zekerheid. Hiervoor is het wel nodig dat je bestelling en betaling bij ons binnen zijn voordat de pakketjes worden opgehaald. En uiteraard moet het product wel op voorraad zijn dus neem daarom eventjes contact met ons op.
Levertijden
De standaard afleverdagen zijn maandag t/m zaterdag voor particuliere adressen en maandag t/m vrijdag voor bedrijfsadressen.
Heb je het op een bepaald moment nodig dan mag je ons altijd bellen of mailen om een latere verzenddag af te spreken. Dit komt bijvoorbeeld voor als het een cadeau is en je het op een bepaalde dag wilt laten afleveren. Noteer deze wens ook in het opmerkingenveld bij je bestelling.
Wij werken samen met de pakketdienst van Vinologix/DPD. Zij bezorgen op werkdagen (in principe tot 18:00 (dat kan incidenteel later worden i.g.v. een drukke route) én op zaterdag tussen 9 en 18 uur. Je ontvangt altijd een track&code voor www.dpd.nl zodat je de pakket kunt volgen. Bij leveringen op werkdagen (ma t/m vr) op privé-adressen stuurt DPD een geschat tijdvak van 60 minuten door waarbinnen de levering wordt gepland; de zgn. 'Predict' service. Dit tijdvak kun je ook via internet opvragen op de ochtend van bezorging via www.dpdpredict.nl.
Bij levering op privé-adressen krijg je van DPD per e-mail een indicatie van het tijdvak waarbinnen bezorgd zal worden. Dit is een schatting op grond van de route van die dag en het kan dus gebeuren dat ze wat eerder of later zijn.
Verzonden op: | Bezorging in 98% van de gevallen op: |
Maandag | Dinsdag |
Dinsdag | Woensdag |
Woensdag | Donderdag |
Donderdag | Vrijdag |
Vrijdag | Zaterdag (particuliere adressen) |
Vrijdag | Maandag (bedrijfsadressen) |
Als je hebt gekozen voor de betaalmethode 'overschrijving per bank' kan het proces soms wat langer duren. Heb je voor bankoverschrijving gekozen en wil je toch met iDeal betalen? Stuur ons dan een e-mail bericht met je verzoek en we sturen je een betaallink terug.
Mochten wij voorzien dat we de aangegeven levertijd niet redden dan nemen wij direct contact met je op om de mogelijkheden door te spreken. Dat kan zijn dat je wat langer wacht, dat wij je een vervangend product adviseren of dat je je betaling retour krijgt.
Pakketjes ontvangen
Verzend zoveel mogelijk naar je eigen adres dan wel bedrijfsadres.
Verzend zoveel mogelijk naar adressen waar overdag iemand aanwezig is.
Verzending naar antwoordnummers en postbusadressen is niet mogelijk.
De bezorger hoeft eigenlijk nooit meer voor een dichte deur te staan, want mocht je niet thuis zijn op het aangegeven tijdvak dan kun je dat tijdig aan DPD laten weten. Je krijgt namelijk 2 berichtjes daarover waarop je kunt reageren en een keuze kunt doorgeven.
Hoe het precies werkt:
DPD verzendt bij gebruik van Predict automatisch na ontvangst van het pakket op het depot een bericht naar het door jou opgegeven emailadres en/of mobiele telefoonnummer, dat het pakket naar verwachting de volgende werkdag zal worden afgeleverd. Vervolgens verzendt DPD automatisch een bericht met het aflevertijdvak (tijdvak van 60 minuten), nadat de chauffeur het pakket heeft gescand als ontvangen om af te leveren. Je kunt als geaddresseerde op beide berichten reageren tot zelfs een half uur voor het tijdvak, en dan bijvoorbeeld een andere bezorgdatum opgeven. Hierdoor zou een mislukte afleverpoging een uitzondering moeten zijn.
Bij ontvangst wordt een handtekening gevraagd via een handterminal. Deze digitale handtekening, of een geprinte kopie daarvan, geldt als bewijs van aflevering. Ook moet de ontvanger op een particulier adres aantonen meerderjarig te zijn via het tonen van een identificatiebewijs aan de bezorger. Dit is op voorschrift van de Alcoholwet (nieuw per 1 juli 2021) en geldt voor alle verkooppunten van drank. Voorkom dat de bezorger moet wachten door het identificatiebewijs bij de hand te hebben op de afleverdag.
Expreszendingen zijn alleen geschikt voor bedrijven waar de hele dag iemand aanwezig is. Het gaat hierbij om de bestelling met een gegarandeerd aflevertijdstip (voor 10 uur, voor 12 uur of voor 18 uur op een bepaalde dag). De kosten en overige voorwaarden voor het inzetten van deze aflevermethode vind je op de productpagina.
Flexibele levering en bezorgtijdvenster van 60 minuten
We houden je op de hoogte van de status van je bestelling. Voor detailinformatie kun je op de hiervoor genoemde websites van DPD (www.dpd.nl en www.dpdpredict.nl) terecht met je track & trace code, maar zij geven daarnaast ook een tijdvakopgaaf af via e-mail. Als je ook je 06-nummer invult krijg je deze melding ook op je mobiel.
Deze detailinformatie is beschikbaar op de ochtend van de eerst geplande bezorgdag. Wanneer je het bericht met het tijdvak ontvangt op je mobiel kun je op dat moment de bezorging tot 6 werkdagen uitstellen of een ander afleveradres kiezen.
Geen predictmail ontvangen?
Wanneer DPD onderhoud pleegt aan de Predict services kan het zijn dat voor een korte periode geen Predictberichten worden verstuurd. Vraag op de ochtend van de verwachte afleverdag op dpdpredict.nl met de track&trace code of er een bezorgtijdvak bekend is.
Levering op een ander adres dan het factuuradres
Tijdens het checkoutproces kun je in de laatste stap het mailadres van de ontvanger doorgeven én een persoonlijke boodschap noteren.
Via dit mailadres zal ontvanger een bericht ontvangen dat er een pakketje van ChampagneBabes naar hem/haar onderweg is en wanneer hij/zij dit kan verwachten. Ontvanger zal aan de bezorger moeten aantonen meerderjarig te zijn. Wordt het pakket geweigerd en komt het retour dan zijn de retourkosten voor eigen rekening. Laat het daarom de ontvanger weten dat er een cadeau onderweg is; dat is al verrassing genoeg.
Wanneer je het pakket op een ander adres laat bezorgen dan het factuuradres én de geadresseerde een andere naam heeft gaan wij er van uit dat het een cadeau betreft en laten de pakbon achterwege. De factuur wordt niet meegestuurd omdat je die automatisch per e-mail ontvangt na het plaatsen van je bestelling.
We voegen een leuk kaartje toe zodat de ontvanger weet van wie hij of zij het cadeau krijgt aangeboden (tenzij je expliciet aangeeft dat het een Valentijnscadeau is dat je anoniem wilt geven).
Je kunt ook zelf een persoonlijke boodschap aan toevoegen die wij op het kaartje noteren; dat is wel zo leuk! Deze persoonlijke boodschap laat je dan achter via het commentaarveld dat je tegenkomt bij het doorlopen van het bestelproces.
Ben je deze vergeten? Stuur hem dan zo snel mogelijk per e-mail naar ons toe onder vermelding van je ordernummer. We sturen je ook een herinnering hiervoor.
Per 1 juli 2021: Géén alcoholhoudende pakketjes naar DPD ParcelShops
LET OP: Met ingang van 1 juli 2021 is het tijdelijk niet mogelijk om een pakketje rechtstreeks naar een DPD Parcelshop bij jou in de buurt te laten versturen. Dit heeft te maken met aanpassing van procedures bij DPD.
Voor die tijd en zodra het weer kan werkt het zo (we laten dit nog even staan, omdat we ervanuit gaan dat het een tijdelijke werkwijze is van DPD én omdat pakketjes die alleen champagneglazen of champagnekoelers bevatten wel naar een Parcelshop redirected kunnen worden):
Je krijgt van DPD (per e-mail of SMS) bericht wanneer het pakketje voor je klaar ligt en kunt het daar ophalen wanneer het je uitkomt.
Neem een geldig legitimatiebewijs mee als je je pakketje gaat ophalen. Ben je zelf niet in de gelegenheid dan kun je iemand anders machtigen om het namens jou op te halen.
Zorg dat je het pakketje binnen 5 werkdagen hebt afgehaald. Wanneer het langer dan 7 dagen op locatie ligt zal het retour worden gestuurd naar ons, waarbij de kosten voor jouw rekening zijn. Je ontvangt zowel van ons als van DPD bericht dat er een pakketje klaar ligt dus onverwachte retouren zouden niet moeten voorkomen.
Bij niet thuis gaat het pakketje niet naar een DPD parcelshop, maar zal DPD in plaats daarvan een tweede bezorgpoging doen. Via het DPD-predictbericht (dat je in je mailbox ontvangt met DPD als afzender) kun je zelf een afleverdag kiezen tot 5 werkdagen in de toekomst c.q. 7 kalenderdagen als er een weekend tussen zit. Daarmee kun je mislukte afleverpogingen voorkomen. Bij de verzending zijn twee afleverpogingen inbegrepen. Daarna worden extra kosten doorberekend. Via het DPD-predictbericht zijn mislukte afleverpogingen te voorkomen, dus twee pogingen is op een uitzondering na echt voldoende.
Levertijden grote orders
Grote aantallen worden in overleg op een specifieke voorkeursdatum afgeleverd. Hierbij volgt geen track & trace of tijdvakopgaaf. Het is dus belangrijk dat er tijdens kantooruren iemand aanwezig is om de champagne in ontvangst te nemen. De wijze van vervoer is afhankelijk van het volume waarbij we mogelijk van andere vervoersdiensten gebruik maken dan DPD/Vinologix. Je wordt daarover in kennis gesteld.
Leveringen onder rembours
Bij verzending onder rembours is een opslag van toepassing. Rembours is een dure verzendmethode waarbij voor het gewicht als ook de waarde een toeslag in rekening wordt gebracht. Je betaalt het openstaande bedrag minus de vooruitbetaling hierbij contant (pin is niet mogelijk) aan de pakketbezorger. De volgende postcodes zijn uitgesloten van pakketverzending onder rembours: 1156 (Marken), 1791-1797 (Texel), 8881-8885 (Terschelling), 8891-8897 (Terschelling), 88899 (Vlieland), 9161-9164 (Ameland), 9166 (Schiermonnikoog). Ook bestellingen met een orderwaarde boven de € 500 kunnen niet via rembours worden verzonden.
Retourneren (verzendkosten retour is voor eigen rekening)
Wij willen natuurlijk dat je tevreden bent en streven daar ook naar via uitgebreide productinformatie op deze website. Consumenten krijgen van ons 14 kalenderdagen bedenktijd na ontvangst van de bestelling. Indien je toch niet tevreden bent met je bestelling kun je deze aan ons retourneren.
BELANGRIJK: Meld je retour eerst aan zodat je een RMA-nummer ontvangt met het speciale retouradres. Zonder dit kan je retour niet worden verwerkt. Neem dus altijd eerst even contact op via e-mail.
Bij retournering van je volledige bestelling ontvang je het volledig betaalde bedrag retour op de rekening waarmee je hebt betaald, dus inclusief de verzendkosten die je bij het bestellen hebt voldaan. De kosten om je bestelling terug naar ons te sturen zijn voor eigen rekening en risico.
Uitgesloten van recht van retour zijn gepersonaliseerde producten die bijvoorbeeld gegraveerd of bedrukt zijn. Natuurlijk moeten de artikelen in onbeschadigde staat verkeren en ongeopend zijn. Omdat specifieke bewaarcondities nodig zijn om vintage champagnes in goede staat te houden kunnen deze dranken niet retour worden genomen.
Onvoldoende of niet gefrankeerde retourzendingen worden door ons niet aangenomen. Als je buiten de gestelde voorwaarden een artikel terugstuurt dan komt de betalingsverplichting niet te vervallen.
Het risico van breuk, beschadiging en vermissing ligt bij de afzender. Bij retouren ligt dat risico bij cliënt. Het advies is dan ook om altijd aangetekend en verzekerd te verzenden en het track&trace bewijs te bewaren.
Retouren die ontstaan door fouten van de logistiek partner of van Champagne Babes komen voor rekening van Champagne Babes.
Met ingang van 2021 worden de door DPD in rekening gebrachte retourkosten die zijn veroorzaakt door een fout of nalatigheid van de cliënt doorberekend. Hiertoe behoort ook het niet tijdig ophalen van het pakketje bij een parcelshop. Mislukte afleverpogingen, en daarmee retouren, zijn te voorkomen door tijdig op een DPD predictbericht te reageren en daarbij een nieuwe afleverdag te selecteren als het voorgestelde tijdvak van één uur niet schikt. DPD doet twee afleverpogingen. Mislukken deze allebei dan worden de resulterende retourkosten doorberekend gelijk aan dat het zelf terugsturen ook voor eigen rekening zou zijn. Deze retourkosten zijn € 9,95 euro per pakket en worden doorberekend wanneer je twee keer de kans hebt voorbij laten gaan om een afleverdag te kiezen die wel past en/of geen medewerking hebt verleent in het kunnen realiseren van een geslaagde afleverpoging.
BELANGRIJK: Meld je retour eerst aan zodat je een RMA-nummer ontvangt met het speciale retouradres. Zonder dit kan je retour niet worden verwerkt. Neem dus altijd eerst even contact op via e-mail.
Zie voor details over de retourprocedure onze Klantenservicepagina »
Logistieke partners
Wij werken samen met Vinologix en DPD voor de verzending van pakketten. Gaat het om grotere volumes dan kunnen wij vrachtvervoer inzetten en nemen dan altijd eerst contact met je op omdat de logistiek dan iets anders werkt dan hieronder beschreven.
Vinologix levert breukvrije dozen die speciaal zijn ontwikkeld voor de verzending van wijn en champagne. DPD vervoert en bezorgt de pakketten en doet dat als eerste pakketvervoerder zonder extra kosten op CO2-neutrale wijze door CO2 reductie en compensatiemaatregelen.
Nadat het pakket is overgedragen aan onze bezorgpartner ontvang je hiervan bericht per e-mail. Je weet dan ongeveer wanneer je de pakketbezorger kunt verwachten. Wij monitoren ook zelf het verzendproces van alle pakketten.